Zimowe obowiązki właścicieli i zarządców nieruchomości

Opublikowano: 2025-11-27 10:17

W związku z występującymi opadami śniegu i koniecznością odśnieżania chodników Straż Miejska w Bydgoszczy przypomina o obowiązkach, jakie ciążą na właścicielach nieruchomości. Obowiązki te wynikają z Ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Właściciele, jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomość w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomościami, zapewniają utrzymanie czystości i porządku przez uprzątnięcie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z dróg dla pieszych położonych wzdłuż nieruchomości, przy czym za taką drogę uznaje się wydzieloną część drogi publicznej przeznaczoną do ruchu pieszych położoną bezpośrednio przy granicy nieruchomości. Właściciel nieruchomości nie jest obowiązany do uprzątnięcia drogi dla pieszych, na której jest dopuszczony płatny postój lub parkowanie pojazdów samochodowych. Usunięty śnieg oraz lód mogą być pryzmowane na krawędzi chodnika lub w pasie zieleni przyulicznej, w sposób nieutrudniający ruchu pieszym.

Należy również usuwać sople lodowe i nawisy śniegu z dachów i gzymsów obiektów budowlanych, bezpośrednio sąsiadujących z drogami i chodnikami, niezwłocznie po ich powstaniu.

Osoby niewywiązujące się z obowiązku uprzątnięcia błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z dróg dla pieszych położonych wzdłuż nieruchomości popełniają wykroczenie. W przypadku stwierdzenia takiego wykroczenia, strażnicy miejscy mogą pouczyć sprawcę lub nałożyć na niego mandat karny w wysokości 100 zł (zgodnie z tzw. taryfikatorem) lub sporządzić wniosek o ukaranie do sądu (sąd może nałożyć grzywnę do 5 000 zł).